IKEA-klippan

Mütevazi kökenlerden uluslararası bir markaya: IKEA’nın kısa tarihi

IKEA tüm dünyada milyonlarca kalbe ve eve ulaşıyor. Ve her şey 1940'larda küçük bir İsveç kasabasında, her yerdeki insanlar için daha iyi bir yaşam yaratabilmeyi umut eden girişimci bir çocukla başladı.

Kökenimiz

IKEA-smaland 5

IKEA markası doğuyor

Ingvar'ın babası, okuldaki başarısını ödüllendirmek için ona küçük bir miktar para verir ve Ingvar da bu parayı bir şirket kurmak için kullanır. 1948 yılında mobilya satmaya başlayarak bildiğimiz IKEA serisinin başlangıcına işaret eder.

IKEA-ikea konsepti 1
IKEA-ikea konsepti 2
IKEA-ikea konsepti 3
IKEA-ikea konsepti 4
IKEA-ikea konsepti 5
IKEA-price wars

Uygun fiyatlar ve iyi kalite

IKEA'nın kurucusu Ingvar Kamprad her zaman mümkün olan en iyi fiyatları sunmaya kararlıydı ancak bunu kaliteden ödün vererek yapmıyordu. Bazı rakiplerinin fiyatları düşük tutmak için kaliteden ödün verdiğinin farkındaydı ve bunu yapmaya hazır değildi. "ikéa-nytt" broşürünün 1948-1949 sayısında IKEA fiyatlarının nasıl bu kadar düşük tutulabildiğini açıkladı. "Ülkedeki açık ara en düşük fiyatlar olan düşük fiyatlarımız, yüksek ciro, fabrikadan doğrudan teslimat ve çok düşük genel giderler sayesinde mümkün olmaktadır." Ingvar'ın hem düşük fiyatlı hem de iyi kalitede ürünler sunma fikri bugün de canlılığını koruyor ve IKEA kültürünün ve kimliğinin temel taşlarından biri haline geldi.

IKEA-flatpack

Düz paket devrimi başlıyor

Mobilyaların posta siparişi yoluyla taşınması sırasında ortaya çıkan yüksek maliyetler ve hasar oranları Ingvar'ın başını sürekli ağrıtıyordu. Düz paketlenen mobilya zaten var olmasına rağmen, İsveç'te henüz tam anlamıyla yaygınlaşmamıştı. IKEA 1953 yılında flatpack (düz paket)'i benimsedi. Kendinden montajlı ürünler popülerliğini kanıtladı ve bu maliyetli nakliye sorunlarına çözüm oldu.

IKEA-demokratik tasarim tr

Demoktratik tasarım

Hem düşük fiyatlı hem de kaliteli ürünler sunma arzusu IKEA'da her zaman itici bir güç olmuştur. Ancak IKEA ürünleri geliştirilirken fiyat ve kalitenin yanı sıra üç boyut daha dikkate alınmaktadır: işlev, biçim ve sürdürülebilirlik. Beş boyutun tümü dengede olduğunda, ürünün tasarımının demokratik olduğunu düşünüyoruz. Demokratik Tasarım kavramı resmi olarak 1995 yılında Milano Mobilya Fuarı'nda lanse edildi ve o zamandan beri ürünleri geliştirirken ve değerlendirirken kullandığımız bir araç oldu.

Parçalar halinde satış fikrinin doğuşu

Hacimli mobilyaların gönderimi hem zor hem de masraflıydı. Ayrıca gönderim sırasında ürünler kimi zaman zarar da görüyordu. Bu nedenle 1956 yılında LÖVET sehpanın ayaklarını sökmeye karar verdik. İşte evde montaj ve parçaları birleştirme fikri böyle doğdu.

LÖVET bugün LÖVBACKEN adıyla tekrar IKEA’daki yerini aldı. Büyük bir fikrin kapısını aralayan küçük bir sehpa.

Lezzetli yemekler yiyen müşteriler, mutlu müşterilerdir

Hem düşük fiyatlı hem de kaliteli ürünler sunma arzusu IKEA'da her zaman itici bir güç olmuştur. Ancak IKEA ürünleri geliştirilirken fiyat ve kalitenin yanı sıra üç boyut daha dikkate alınmaktadır: işlev, biçim ve sürdürülebilirlik. Beş boyutun tümü dengede olduğunda, ürünün tasarımının demokratik olduğunu düşünüyoruz. Demokratik Tasarım kavramı resmi olarak 1995 yılında Milano Mobilya Fuarı'nda lanse edildi ve o zamandan beri ürünleri geliştirirken ve değerlendirirken kullandığımız bir araç oldu.

IKEA-kottbullar
IKEA-catalogue 1967

IKEA genişliyor ve yeniden yapılanıyor

1950 - 1959: IKEA İsveç'teki faaliyetlerini genişletti.

1960 - 1969: Danimarka ve Norveç'te mağazalar açıldı.

1970'ler: Genişleme İskandinavya dışında Avustralya, Avusturya, Kanada, Almanya, Hong Kong, Japonya, Kuveyt, Hollanda, Singapur ve İsviçre gibi ülkelerde devam etti.

1980'lerin başı: Ingvar Kamprad, tam bağımsızlık ve uzun vadeli bir iş perspektifi sağlayacak bir sahiplik yapısı arayışına girdi. Bunu IKEA markasına "sonsuz yaşam" vermeye çalışmak olarak tanımladı. Bulduğu çözüm, perakende operasyonunun mülkiyetini IKEA konseptinden ve IKEA markasından ayırmak ve bu ayrı rolleri bir franchise sistemi altında faaliyet gösteren bağımsız iş gruplarında tutmaktı.

IKEA'nın adı neden IKEA?

IKEA adını kurucusu Ingvar Kamprad'ın baş harflerinden, büyüdüğü çiftlik olan Elmtaryd'den ve yakındaki köy olan Agunnaryd'den almıştır. 2018'deki en son güncellemeden önce, logo 1980'lerden beri yenilenmemişti. Son değişikliklerin amacı okunabilirliği artırmak ve dijital çağda tutarlı bir tanıma ve renk üretimi sağlamaktı.

Günümüzde aynı logonun mobil ekranda da vitrin ya da kağıt poşet üzerinde olduğu kadar iyi çalışması gerekiyor.

IKEA Kataloğu

IKEA’nın kurulduğu Älmhult, İsveç’in nispeten sapa bir noktasında olduğundan büyük şehirlerdeki potansiyel müşterilere erişmek kolay değildi. Buna bağlı olarak 1951 yılında IKEA kataloğu doğdu ve o dönemde Ingvar çoktan IKEA’yı düşük fiyata kaliteli mobilya satan bir marka olarak tasarlamıştı:

“Güzel ürünler neden yalnızca küçük bir kitle için üretiliyor? Kaliteli tasarım ve işlev düşük fiyatlarda da erişilebilir olmalıdır.” – Ingvar Kamprad


İlk IKEA kataloğundaki fiyatlar o kadar düşüktü ki başlarda insanlar ürünlerin kalitesi hakkında şüphe duyuyorlardı. Bu şüpheleri gidermek isteyen Ingvar, Älmhult’taki eski bir atölyeyi insanların ürünleri sipariş vermeden önce gelip inceleyebilecekleri bir showroom’a dönüştürdü.

IKEA Müzesi internet sitesinde daha fazlasını keşfedin
IKEA-ikea konsepti isvec kulturu 01




En cesur olanlar yıl boyu keyfini çıkarırlar. Eski bir gelenek olan, çivi gibi tuzlu suda yüzmenin sağlıklı alışkanlığını sürdürürler.

Denizin 574 metre içinde ve İsveç’in en uzun tahta iskelesinin sonunda yer alan açık hava banyosu, değerli bir geleneği geleceğe taşımak için 2004 yılında inşa edildi. Gereksiz süslemeleri bulunmayan, sade ve düz hatlı mimarisi tipik İsveç tarzıdır. Aynı etkiyi IKEA mobilyalarda da görebilirsiniz.

Etrafınıza şöyle bir bakın...

Zorlukları seviyoruz!

Tarihimiz boyunca en iyi fikirlerimiz hep karşılaştığımız en büyük zorluklardan sonra ortaya çıktı ve bizi diğerlerinden farklı kılanın da bu olduğuna inanıyoruz. Bugün IKEA dünyadaki en meşhur ev dekorasyon markalarından biridir. Tedarikçilerimiz için çalışan binlerce kişiyi de hesaba katarsak insanlara daha iyi bir hayat sunma vizyonumuz çerçevesinde bizimle çalışan yaklaşık 1 milyon kişi bulunuyor. Ve bu sadece bir başlangıç. Ingvar Kamprad’ın da dediği gibi “Yine de hala yapılacak çok şey var. Parlak bir gelecek bizi bekliyor!”

IKEA-ikea konsepti 6
IKEA-ikea konsepti 7
IKEA-ikea konsepti 8
IKEA İletişim

STOĞA GELİNCE HABER VER

Kişisel verilerin işlenmesine ilişkin Aydınlatma Metni'ne buradan ulaşabilirsiniz.

Ticari Elektronik İleti Onayı

Onaylıyorsanız lütfen iletişim tercihlerinizi belirtiniz.

İletişim izinlerinizi Hesabım/Kişisel Bilgilerim sayfasından dilediğiniz zaman değiştirebilirsiniz.

Sayfa Başına Git